המבט של ג'ורג' האריסון בשיר How do you Sleep של ג'ון לנון, והעבדות למשחק מילים שמכניע גם כותב מוכשר

רבות דובר על הביטלס, פירוקה, יוקואנה וכו'. רבות גם דובר על היחסים שבין לנון למקרתני.
אני רוצה להתעכב לכמה שניות, על כמה שניות, על אותו מבט של צלע נוספת בביטלס, ג'ורג' האריסון.

האריסון "נשכר" לנגן אצל לנון בתקליט המופתי Imagine ועשה את מה שהוא עושה הכי טוב; נגינה שלא עוברת מעל השיר, לא משתלטת עליו, אלא מתיישבת כסימביוזה ביחס לשיר. בדיוק כמו האריסון האדם; מוזיקאי למוזיקאים, אך בו בזמן לכולם.

בשיר How do you Sleep לנון מחסל חשבונות עם מקרתני, ושיר זה, רובו ככולו למעשה על מקרתני. לפי הלנוניזם כמובן.

How do you Sleep הוא שיר לנוני, כמו שיר לנוני; הוצאה רגשית (ולפעמים; עבדות להוצאה רגשית), שורות קצרות, ריפים מעגנים מילים, ולהפך. רוקנרול.

לנון משתמש בשיר הזה, טקסטואלית, בכמה אופנים של תרתי משמע, משחקי מילים וכו', אולם משפט אחד צרם לי במשך השנים בשיר הזה, והוא:
The only thing you done was yesterday
לנון עוקץ את שירו של מקרתני, yesterday, ובכך נוצר אותו תרתי משמע; הדבר היחיד שעשית הוא אתמול (קרי, בעבר), וגם: הדבר היחיד שעשית הוא השיר "אתמול".
אבל כולנו, גם לנון, יודעים שזה לא נכון. שמקרתני היה ועודנו גאון. אז מה קרה פה?

חטא הגאווה של משחקי המילים. השפה ששולטת בטקסט. ובהתאם לכך בבנאדם; זה יותר גדול מלנון כי המשפט הוא מעולה, יושב טוב, רץ על העצבים של לנון על מקרתני באותם ימים, ובכך האמת (או יותר נכון "האמת"), לא חשובה.

שווה להסתכל בפניו של האריסון בחדר החזרות בשיר הזה, בשנייה 1:18, בתגובתו כלפי אותה שורה; רוגז, אכזבה, בין הפטיש לסדן, התנערות, ידיעה על האמת (קרי, אמת שלא הגיעה לקהל אלא על דיבור/שיח/ויכוח/מימיקה, של חדרי חדרים בין הביטלסים), נגן שכיר, ביצועיסט, ביטלס, חיפושית. הכל נמצא שם.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אורי  On דצמבר 2, 2010 at 4:38 pm

    רעיון מעניין ומשכנע. הבעיה היא שזה לא נעשה באותו שוט. זאת אומרת יש שם קאט לפני המבט הזה. כלומר מי שהחליט לשים אותו שם זה הבמאי של הקטע, ויכול להיות שהמבט של ג'ורג' שם כי בדיוק עבר שם חתול שחור והוא ממש מאמין באמונות טפלות או כל סיבה אחרת ולא בגלל שהוא הקשיב לשורה הרלבנטית של ג'ורג'. למעשה זה בטוח שהוא לא הקשיב לשורה הזו אלא למשהו אחר.
    ובלי קשר בהצלחה מחר עם הפרק המונפש- נראה מגניב!

  • udisharabani  On דצמבר 2, 2010 at 5:07 pm

    היי אורי

    אני כמעו ובטוח (כך זה נראה לפחות) לשתי מצלמות באותו הזמן, וחיבור למצב אונלייני.

  • אורן  On דצמבר 2, 2010 at 9:27 pm

    א. נפלא הפוסט, וההפניה לנקודה הזאת, של שניה אחת (או שתיים) שאומרת הכל, והרבה יותר.

    ב. להווי ידוע לך שמשחק המלים לא נעצר בשורה הזו, אלא ממשיך לזאת שאחריה: "And since you're gone you're just another day". למקרטני היה אז להיט רדיו גדול בשם Another Day, ולנון התכוון ללעוג בעיקר לפער שבין המוזיקה של מקרטני בביטלס, לזו שאחרי הביטלס ("מאז שהלכת", מכה מתחת לחגורה על מי ש"באמת" פירק את הביטלס). לנוניזם? נכון, אבל עד הסוף.

    ג. ואם בביטלס ובשניה-שאומרת-הכל עסקינן, אז הנה, בשני שירים, הקריסה החברתית של לנון ומקרטני: Hey Jude בביצוע החי המקורי. למרות שמדובר בהצגה של מקרטני (מלים, מנגינה, עיבוד, נשמה), שלושת האחרים מושקעים בשיר הזה בכל מאת האחוזים. ב 1:53 אפשר לראות את הקשר לנון-מקרטני בשיאו: http://www.youtube.com/watch?v=BD3ovfZXO5Q

    ואז, שנה וקצת אחרי, יש את Let It Be מתוך הסרט. שוב מקרטני, אבל הפעם לבד לגמרי. לא צריך לציין שניה ספציפית- הבוז והזלזול של לנון נוכחים ומשתקפים בכל רגע של הביצוע הזה : http://www.youtube.com/watch?v=vHgZCrAoqKk

    אפילוג. שרבני, אני קורא פסיבי של הבלוג. הטקסטים שלך הם מים חיים לנפש חרבה (אפילו שמטאפורה של מים היום היא לא מוצלחת, בלשון המעטה

  • udisharabani  On דצמבר 3, 2010 at 8:14 am

    תודה רבה אורן.

    כן, כתבתי שיש שם כמה משחקי מילים שכאלה, ואני מת על השיר הזה של לנון, אבל כאמור ב"גירסת הבמאי" (שלי כמובן, בהרגשה של איך ניגשים לטקסט) אז השיר הזה בטוח היה נכתב אחרת אם לנון היה מחכה קצת. אבל אולי זה טוב בשבילנו.

    מים זה תמיד טוב.

  • יהונתן  On דצמבר 3, 2010 at 10:05 am

    לא יודע, חטא גאווה של מילים, עמאיית, הוא פשוט רצה להיכנס בו, בלי קשר לעד כמה אמתיים הדברים שהוא אומר. ברוגז בין חברים טובים, קורא לו בן זונה בלי קשר למה אמא שלו עושה בחיים

  • udisharabani  On דצמבר 3, 2010 at 11:12 am

    שיהיה.

  • אילון  On דצמבר 8, 2010 at 10:54 am

    אורן – שיחקת אותה. לא כל כך מצאתי את הבוז בביצוע ללט איט בי, אבל יופי של תגובה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: