אאוריקה/ על ריאליטי, כדורגל, תת ז'אנר וכו'

 

אאוריקה! ואז נפלה עלי הארה. לא הייתי באמבטיה, אבל הייתי קרוב; בים. שוחה בין הביוב של תל אביב לבין בליל המשפטים הביובי שמציף אותי במח מדי יום. ניסיתי לצוף על הגב כמו שלימדו אותי- לא הצלחתי שוב ושוב. גופי השקוע דחה את כמות המים השווה לנפח שלו. המים דחו את המשפטים שלי, הם היו כבדים מדי. יצאתי משם מובס אל החול הבתולי של תחילת הקיץ, כזה שעדיין לא נהפך עד סופו בגלל עומס רגלי. שכבתי על החול, על הגב, צף היכן שאני יכול לצוף. אנשים התחילו לדבר סביב על הגמר של הישרדות, ההוא היה בעד ההיא, ההיא הייתה בעד ההוא. זה נתן דוגמאות מפרק קודם, ההיא אמרה "לא נכון, הוא משחק את המשחק!", המשפט השגור ביותר מאז חבילה עוברת-חמש דקות בגן עדן-אמת או חובה-קלאס- מחבואים-תופסת. "לשחק את המשחק". אם אתם שואלים אותי זאת הייתה תכנית טלויזיה שבה הזוכה הוא מי שיש לו את האף הכי פחות יהודי. בכל מקרה, החול הוא אותו חול; איי הפנינה או חוף הים בתל אביב.
ואז הכל התערבב לי בראש; אנשים שבעד ריאלטי, אנשים שנגד ריאליטי, אוהבי הטראש אל מול אינטלקטואלים אוהבי טראש כקטע, תומכי "האח הגדול" מול "הישרדות" נגד "המירוץ למיליון", מערבבי הז'אנרים שמכניסים גם את "כוכב נולד" לכך, והחול. הכל חול. שכבתי על החול והבנתי, זאת תכנית ספורט.
לכאורה, מסקנה שתבטלו ברגע בהנף יד כי היא ברורה מדי.  ברורה מדי גם בפשט, אבל גם במורכב. למקרה השני אליו אני מתכוון קשה להגיע כי כולם נתקעים ב"מה זה ריאליטי", ואני אסביר.
תכניות ריאליטי מנוקדות על מצח בעלי הדעות כמשהו אנטרפולוגי שעליו צריכים לדבר. כסממן למשהו, כלידת ישו של לפני ואחרי, ומנגד "חופש בחירה" שבו למישהו מותר לאהוב ריאליטי, אבל היא משולה בעיני- והנה גם אני באינסטינקט כתיבתי טועה אז אתקן; לא "משולה בעיני"- אלא היא הדבר עצמו. ספורט. היא כמו זריקת כדור ברזל, היא כמו אתלטיקה, היא כמו משחק משחק ה"אולסטאר" באנ.בי.איי בין כוכבי הדרום למזרח, כמו משחק כדורגל. זאת תכנית ספורט שבסופה לא צריך לשים גול, או לקלוע סל מכריע, אלא לזכות בג'יפ, מיליון דולר וכו'. הספורט הזה הוא לא גופני (זאת אומרת, כן, ב"הישרדות", נניח, צריך להפעיל את הגוף), אבל הוא ספורטיבי. אם זה קרב מוחי, או אדיוטי, משימתי לטווח קצר, או לטווח ארוך.
אני לדוגמא אוהב לראות כדורגל מהליגה האנגלית, אבל מישהו אחר אוהב לראות את "המירוץ למיליון" ששייך לתכנית הספורט שהיא "הריאליטי" ככלל, קרי, הכדורגל שלו זה הריאלטי, והתת ז'אנר של אותה  תכנית ספורט היא התכנית "המרוץ למיליון", ולא "הישרדות", בדיוק כמו שאצלי תת הז'אנר הוא, נניח, הליגה האנגלית, ולא הספרדית. היה זה משה סיני שהקדים את זמנו ואמר "מה התחביבים שלי? כדורגל וכדורגל אנגלי". אאוריקה משה.
ומשם? אותו דבר לגבי אוהבי הקריקט, הבייסבול, הסופטבול, והפולו. כולם תת ז'אנר של ספורט בו יש מקל וכדור שנזרק אליך למכה. ככה גם הריאליטי; סוגת ספורט בה יש כאלה שאוהבים את התכנית הזאת, וכאלה האחרים שאוהבים את התכנית האחרת. הז'אנר הספורטיבי הוא הריאליטי וממנו יש נגזרות. כך גם אם כן לגבי סנוקר, בליארד, 9 כדורים, פול- כולם סוגי תכניות ריאלטי על מרבד ירוק כולל. וכן, בסוף יש עשרים ושניים משוגעים שרצים אחרי שלט טלוויזיה אחד.
שכבתי על החול באותו יום וקיבלתי הארה. בקרוב בזכותי ישתנה העולם בגלל גופי ששקע בחול ודחה אותו בהשוואה לנפח המחשבות שלי; מהיום אוהבי הריאליטי, יכולים להגיד "אתה אוהב כדורגל אנגלי? סבבה, אני אוהב את הישרדות". כסף להצלת נישואים בין זוגות רבים לשלוח בבקשה לתיבת המייל שלי למטה. 

 
 (מתוך 'ישראל היום')
 
 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

להשאיר תגובה

