כמה דברים קטנים על צלילי העוד בהופעה חיה במועדון הברזילי

 

 

תל אביב של מחיאת כף היד הפתוחה נדחסה בברזילי בליל חמישי. "צלילי העוד" בהופעה. המועדון מפוצץ באנשים שמחים ממיתרי גיטרה, ממנעד קולי שכבר לא קיים, מקצב הבלוז המזרחי החוזר על עצמו, מפסדובלה, מרמי דנוך- זמר שנראה כמו זה שלידכם בבית הכנסת; אתם מתבלבלים בעמודים, הוא נותן לכם את הספר שלו, מראה לכם עם האצבע, לוקח את שלכם, ומוצא בשבילו שוב.  באיחור של שנים הגיעה התשובה לצביקה פיק ונושאי המגבעת. רק עם ענווה.
 
                                                            ***
תל אביב של הטקסט הקריא יודעת את המילים. צלילי העוד מביאים את מה שהביאו גם אז; פיוטים של שבזי ושירה עברית של נתן אלתרמן, אלכסנדר פן, והקהל מגרגר את המילים כשהוא מתענג עם צווארו אחורה. ונשאלת השאלה; למה לא עושים את זה היום? למה תבלבלי אותו-אני לא זמין-מקודשת וכל השירים האלה. הרי שירים כמו אלה של צלילי העוד עובדים גם על המח וגם על החאפליות; חרש, כבש, זוהי ספינה.
                                               
                                                            ***
תל אביב של פרק כף היד מתעגלת יותר ויותר. בחורות מרימות ידיים ומסובבות את פרק כף היד בתנועה שאף פעם לא הייתה במועדון הברזילי. אנשים רוקדים, אנשים שותים. יהודה קיסר, הבי בי קינג של הגיטרה הישראלית (רק פרייזים, כמעט בלי אקורדים) עומד עם הכובע ומנווט את הלהקה ואת הקהל. רמי דנוך מזמין אורח ועוד אורח; עלמה זוהר, דודי לוי, קובי אוז, ברי סחרוף, דיקלה, אקסום, הקהל רק צמא לעוד ועוד. הופעה של שעתיים.
 
                                                            ***
תל אביב צמאת הפולקלור צמאה ליציאות של מילים. על הריצפה נותרות מילים מז'רגון שכבר לא קיים; רמי דנוך אומר לקהל שהוא "על הכיפאק" והקהל מחכה עם רשת דייגים של ליקוט פולוקלורי; "אתם קהל על הכיפאק" זה מפעם, ויש עכשיו להקה שמזיזה רגש חבוי בגוף, ובעיקר- עושה שמח על הלב, ואין מה לעשות עם זה מלבד להנות.

 

 

*הצעה לסרט דוקומנטרי: 'צלילי העוד' מול 'צלילי הכרם'. איך לא עשו?
 

 

 

*לעידכונים ורשימות חדשות מהאתר שלי לחצו כאן

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דינה  On אפריל 5, 2009 at 5:14 pm

    אתה בעצמך על הכיפאק

  • בעז יניב  On אפריל 5, 2009 at 5:59 pm

    עוד ועוד עוד, זה כלי עם צליל יפהפה. נשמע הזוי הופעה כזאת בברזילי

  • צחי מתחזן  On אפריל 5, 2009 at 6:24 pm

    הידעתם היו 7 אשכנזים בקהל
    6 רקדו
    אחד עשה עם הראש ומלמל מילים
    ערב ענק
    הופעה הורסת
    חייב לציין שדקלה עושה אום קולטום מביר צמרמורת
    אודי אתה על הכיפק גבר

  • תימורה  On אפריל 5, 2009 at 6:35 pm

    דייקת להפליא.

  • דויד פרץ  On אפריל 5, 2009 at 6:39 pm

    הסיפור הזה הוא טרגדיה אמיתית.

    עד כמה שהאיחוד של העוד משמח כשלעצמו, זה עצוב לראות איך התקשורת משחקת את תפקיד המשתכנזת המענטזת ולא מבררת אחת ולתמיד את עניין הפלגיאט הכי גדול שהיה במוזיקה הישראלית אי פעם.
    כל פעם שאני קורא את השבחים על "חלוצי המוזיקה המזרחית בארץ" נצבט הלב. דקלון ובן מוש וצלילי הכרם היו שם קודם, המציאו את האבטיפוס ועשו את זה הרבה יותר טוב. הבעיה היא שהם לא רשמו על זה פטנט. קצת ריגול תעשייתי, קצת העתקה אחת מהירה, וההיסטוריה משתכתבת בפני המעתיקים.

    אגב אודי, לדעתי עשו על העניין איזשהו סרט דוקומנטרי לפני כמה שנים. לפי מבטו המובס של דקלון, הוא עדיין חש את כאב הנגנב.

    יום טוב

  • אודי שרבני  On אפריל 5, 2009 at 7:11 pm

    היי

    תודה לכולם.
    דינה, צחי, ובועז.

    תימורה תודה רבה לך, גם את כתבת יפה (כרגיל) ב-וואי נט על כך.

    דויד, כן אני מודע לכך. שמעתי על הסיפורים, זאת הייתה באמת כמו מלחמת עולם אז, שיכפול מהיר ואחרי זה השענות על "עממי" בקרדיט או ההפך. ולמרות זאת אין לי צד בעניין ולא יכול להיות.

    מה שכן, וזאת בלי קשר לנגינתו הנהדרת של קיסר, ועם זה שהוא השתתף וגילה הרבה זמרים אחרים, עדיין, חשבתי על זה שהכובע שהוא חובש על ראשו, למרבה הילדותיות במחשבה הזאת; זה מה שפירסם אותו יותר מבן מוש. למרות טכניקת נגינה דומה.
    לך תדע.

    אגב, כן, יכול להיות שהיה פרק כזה בערוץ 1 על המוזיקה המזרחית.
    ודקלון, הוא המקבילה הקולית ללני קרביץ בשבילי, יש שם כאילו הכפלת קול אצל שניהם. אבל לא.

  • שמעון ברק  On יולי 2, 2009 at 11:26 am

    Comfort 13
    "צלילי העוד " בהופעה חיה ומרגשת!-9/7/09

    להקת "צלילי העוד" חוזרת להופעה נדירה וענקית.
    ב9/7 אגדת המוזיקה " צלילי העוד" מגיעה ל " קומפורט 13 " להופעת איחוד מרגשת וסוחפת, ומבטיחה את מה שתמיד קיימה, לשלב בין הצלילים הים תיכוניים המסורתיים, לבין הגיטרות המחשמלות.
    הלהקה אשר הוקמה ב1973 ע"י יהודה דנוך , הוציאה שירים רבים אשר נבעו מהמקורות, חלק מהלחנים היו עממים, אולם הגישה השונה אליהם הייתה זו אשר משכה את עין הציבור והתקשורת. "צלילי העוד" החלוצים השפיעה על אומנים רבים כיום אשר חוזרים אל המקורות הן מבחינת הטקסטים והן מהבחינה המוזיקלית.
    הלהקה הוציאה ב2003 דיסק אוסף ראשון, אשר כלל מעל לשישים שירים לרגל 30 שנה לקום הלהקה, ומאז הופיעה רק פעמים ספורות.
    את " צלילי העוד" מרכיבים : רמי דנוך על השירה, על הגיטרה יהודה קיסר-האיש האגדה והכובע, יתן את הקצב על הבס-עדי שמטוב , על התופים רן לבנון .יסלסל בעוד-רוני דלאל ,פרקאשן-דני, זמרת הליווי פאר דנוך.כולם אומנים אשר נותנים את הקצב בנשמה ואת הנשמה נותנים עם קצב.
    את ההופעה המיוחדת הזו ילוו נבחרת של אומנים גדולים: אהובה עוזרי אשר אצלה התחיל דנוך , תנגן את דרכה למעלה מעלה, יהודה אליאס, דודו טסה, רונן דנוך,עינת שרוף, דיקלה, מרי אינגדשט-מלכת סול והפאנק של פלורנטין,רילי וגיא מר (הדג נחש).
    ההופעה היא חלק מהקו של ה "קומפורט 13 " לעודד מוזיקה צעירה בועטת וכובשת , אבל גם להביא את המקורות , המקורות בשביל "צלילי העוד" היה שיר השירים , בשבילנו ובשביל מוזיקאים רבים, " צלילי העוד ",הם הם המקורות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: